KENNIS VAN VAREN

Grote fout van de berekening van de I.L.T

 

 

Boven op berekening laat simpel zien dat je niet in 36 seconden van 10 keer van koers kan veranderen ,wat wel beweerd wordt door de inspecreuur.

In het bezwaar van de inspecteur zegt zij zelfs in een kleine tien seconden.(zelfs tien keer signifisant van koers verandert.

Bewijs

De aanvaring laat het bewijs zien,dat het schip op het moment van aanvaring  in 4 seconden bijna gekantelt en gedraaid is in 8 Seconden.

Omdat de Jyden toch onder zijn bakboords boeg omhoog komt ,is de Jyden door de snelheid van 10 mijl en zuiging van de Celina,in de draai van 67 graden omgegooid en blijft bakboord op bakboord aangeschraapt tot het moment van de achterkant van de Celina.

Dan komt de Jyden pas los en de Celina gaat door zonder aandacht of hulp te verlenen.

Op de Tabel is Duidelijk te zien,dat de aanvaring binnen een minuut gebuurd is.

De koers wijzigingen geven ook aan dat de Jyden 4 xop 265 graden langs de Celina geschraapt is.(zie Tabel)

De zware aanvaring weet met deze Tabel te zeggen dat het hele gebeuren van de aanvaring tussen de 20 en 35 seconden heeft plaats gevonden. 

   Kijk ook naar de reconstructie

 

 

Deze berekening door de website .www.geo.javawa.nl/coordcalc/ is het bewijs van de koerswiselingen die hebben plaatsgevonden,

op het tijdstip van de aanvaring .

Een schip van welke afmeting ook ,kan nooit in 35 seconden zijn koers veranderen van 339 graden dan naar 64 graden en dan 

naar 265 graden.

Dit kan alleen gebeuren als in 35 seconden tijd een schip je rampt met een snelheid van 10 mijl.