ADVOCAAT HAAS
Dear Colleague Mr Groot,
15 mei 2020.
In bovenstaande kwestie wordt verwezen naar onze e-mail van afgelopen vrijdag.
Bijgevoegd vindt u foto's van de schade aan MV "JYDEN". Op de foto's is duidelijk te zien dat de eerste aanvaring plaatsvond met de bakboordboeg van het mv "JYDEN". Dit gezegd hebbende, is het feitelijk onmogelijk dat MV "JYDEN" op een noordoostelijke koers was op het moment van aanvaring, zoals uw cliënt probeert te beweren.
In plaats daarvan bevestigt de aard van de schade de ondubbelzinnige evaluatie van alle experts dat de radarbeelden laten zien dat het mv "JYDEN" zich op het moment van de aanvaring op een zuidwestelijke koers bevond. In het geval dat uw cliënt nog steeds zijn beweringen wil bevestigen dat hij op het moment van de aanvaring op een noordoostelijke koers was, dient dit alleen als bewijs dat MV "JYDEN" in feite de oriëntatie had verloren.
Bovenstaande gezegd, kunnen we alleen maar herhalen dat uw cliënt er goed aan doet zijn handelwijze in zijn eigen belang te heroverwegen.
Voor de duidelijkheid herhalen wij verder dat wij niet bevoegd zijn om betekening of kennisgeving van gerechtelijke procedures of welke gerechtelijke documenten dan ook in ontvangst te nemen.
Yours Faithful
dr Eckhard Volz en Jakob Haas
Jakob Haas
medewerker | Advocaat | Clyde & Co (Duitsland) LLP
Direct kiezen: +49 40 8090 30215 | Mobiel: +49 151 1460 6834
ABC Business Center | Esplanade 40 | 20354 Hamburg | Duitsland
Main +49 40 8090 30200 | Fax +49 40 8090 30299 | www.clydeco.com
From: Rob Groot [mailto:groot@kennemeradvocaten.nl]
Sent: Dienstag, 26. Mai 2020 13:17
To: Haas, Jakob
Subject: Re: CELINA c/w JYDEN (your ref: Koridon Advies / our ref: 10166643) [CC-UK1.FID23634588] [D101614_I16817376]
Geachte dhr. Volz en dhr. Haas.
In bovenstaande zaak wordt verwezen naar uw brief van 15 mei 2020.
Case Facts
Cliënt heeft de radaropname bekeken en komt tot een andere conclusie dan de feiten in uw brief. Ik hoor graag van je of je de beelden zelf hebt gezien.
Er was inderdaad zware mist op 22 maart. Celina is achterin Jydenaangevaren waarna Jyden is omgeslagen en beide boten met bakboord hebben geschraapt.
Op het moment van de aanvaring voer Jyden in noordoostelijke richting de haven van IJmuiden binnen. Jyden mocht de haven in en is met de dichte mist zo dicht mogelijk bij de pier gaan varen.
Het is onjuist dat Jyden in de havenmond cirkels naar stuurboord draaide. Ook is het onjuist dat Jyden op het moment van de aanvaring in zuidwestelijke richting reed. En het is zeker onjuist dat Jyden de oriëntatie in de mist verloor.
Celina voerde geen manoeuvre uit om de botsing te vermijden. De koers veranderde slechts een beetje na de botsing. Celina voer ook met te hoge snelheid. Ook Celina stopte na de aanvaring niet om de bemanning van Jyden te helpen. Graag hoor ik van u wat hiervoor het excuus was.
Juridische situatie
Omdat uw brief niet klopt, trekt u de verkeerde juridische conclusie. Gezien de radaropnames zijn de conclusies van de deskundige volledig onjuist. In een procedure zal cliënt de radaropnames als bewijs inleveren.
Omdat Jyden niet op weg was naar het zuidwesten voor de aanvaring, hoefde ze niet uit de weg te blijven op grond van artikel 15. Celina had de positie van Jyden op de radarbeelden kunnen zien en had hierop moeten anticiperen. Dit deed ze niet. Het is onduidelijk waarom Celina ervan uitging dat Celina geen risico op een aanvaring vormde en waarom dit aan Jyden te wijten is.
Jyden is met toestemming de haven binnengelopen en heeft geen onvoorziene of onverklaarbare nautische handelingen verricht. Jyden heeft geen regels overtreden en heeft voldaan aan de eisen van goed zeemanschap. Jyden is dus niet verantwoordelijk voor de aanvaring.
Vooruit gaan
Gezien het bovenstaande blijft opdrachtgever bij zijn standpunt dat uw opdrachtgever de door hem geleden schade moet vergoeden. Als uw cliënt daartoe niet bereid is, is de cliënt voornemens de rechter hierover te laten beslissen.
De jouwe Trouw.
Rob Groot Kennemer Advocaten Kennemerlaan 5 1972 EG IJMUIDEN
T:
0255 578 069
F:
0255 578 067
L:
Clyde & Co (Deutschland) LLP
ABC Business Center
Esplanade 40
20354 Hamburg
Germany
Telefon: +49 40 8090 30200
Telefax: +49 40 8090 30299
www.clydeco.com
eckehard.volz@clydeco.com
jakob.haas@clydeco.com
Dir Line: + 49 40 8090 30215
10163151 97272526.1 2
3. MV "JYDEN" had been ordered by VTS Ijmuiden to stay to the South of the approaches
to Ijmuiden port and to round the South breakwater closely. MV "JYDEN" had confirmed
but lost orientation in the fog. Unaware of her own position MV "JYDEN" had then
confirmed that she was turning into the port entrance, while in reality she was turning
circles over starboard in the approaches to Ijmuiden port.
4. Before the collision MV "JYDEN" was proceeding on course South-West and
approaching MV "CELINA" from the latter's port side. MV "CELINA" carried out a
manoeuvre of the last minute to avoid the collision. MV "JYDEN" on the other hand
neither carried out any manoeuvre of the last minute nor did she give any warning
signals. The collision was inevitable for MV "CELINA" due to the unforeseeable and
inexplicable nautical action of MV "JYDEN".
B. Legal Situation
5. The factual and legal situation is clear. The collision situation has been assessed by
several nautical experts, namely the expert of the insurance of MV "JYDEN", the expert
of the insurance of MV "CELINA, the pilot and the experts of the official Dutch state
authorities including the water police. All experts uniformly state that full liability for the
collision rests with MV "JYDEN". It is to be expected with certainty that any court
appointed nautical expert will come to the exact same conclusion. Against this
background it will be impossible for Mr Koridon – carrying the burden of proof – to prove
to the satisfaction of a court any share in liability on behalf of MV "CELINA".
6. Regarding Rule 15 COLREGS the objective radar images clearly show that MV "JYDEN"
was proceeding on a South-West course before the collision and therefore had MV
"CELINA" on her starboard side. Thus, under Rule 15 COLREGS MV "JYDEN" was
under the obligation to keep out of the way of MV "CELINA".
7. Given that MV "JYDEN" had informed VTS Ijmuiden and the vessel traffic in the vicinity
that she would stay close to the South breakwater and given that MV "JYDEN" had
subsequently confirmed that she had in fact already turned the breakwater, the prevailing
circumstances of the situation were such that – to the perspective of all other vessels –
there was no risk of collision outside the breakwaters. Therefore the provisions of Rule 19
COLREGS did not impose obligations upon MV "CELINA".
10163151 97272526.1 3
8. In fact, the collision was inevitable for MV "CELINA" due to the unforeseeable and
inexplicable nautical action of MV "JYDEN".
9. The above said, MV "JYDEN" is liable of having breached Rule 15, Rule 16, Rule 19,
Rule 5 and Rule 8 of COLREGS as well as the all-encompassing principle to comply with
the rules of good seamanship. MV "JYDEN" alone is fully to blame for the collision.
C. Going Forward
10. MV "CELINA" interests have incurred significant losses in excess of EUR 70.000,00 due
to the collision with MV "JYDEN". In consideration of his difficult situation MV "CELINA"
interests have so far abstained from pursuing their own claims against your client. In fact
MV "CELINA" interests have taken significant steps towards your client and, in the best
interest of your client, have repeatedly offered to conclude this case based on a drop
hands settlement according to which each collision party carries her own losses.
11. MV "CELINA" interests are highly irritated by your client's current procedural approach
which does not have any factual or legal merit. This notwithstanding they remain willing to
consider a drop hands settlement.
12. In case your client does seek to commence legal action against MV "CELINA" interests,
they will, however, apply all legal instruments to pursue and enforce their own significant
counter claims at full quantum. This may bring your client's commercial activities into
serious difficulties and endanger any private assets he may have.
Your client will be well advised to reconsider his course of action in his own best interest. We
are looking forward to hearing back from you.
Yours Faithfull
Dr. Eckehard Volz / Jakob HaasClyde & Co (Deutschland) LLP
ABC Business Center
Esplanade 40
20354 Hamburg
Germany
Telefon: +49 40 8090 30200
Telefax: +49 40 8090 30299
www.clydeco.com
eckehard.volz@clydeco.com
jakob.haas@clydeco.com
Dir Line: + 49 40 8090 30215
Clyde & Co (Deutschland) LLP